CELE: • integracja rodziny i przedszkola w działaniach na rzecz dzieci • stwarzanie rodzicom możliwości poznania przyjaciół swego dziecka i ich rodzin • doskonalenie okazji do nawiązania bliższych znajomości z rodzicami, jak również skonkretyzowania wyobrażeń rodziców o środowisku , w którym przebywają ich dzieci • integracja grupy • dawanie rodzicom poczucie współodpowiedzialności za pracę w placówce • poznawanie pomysłów i propozycji rodziców • wzbogacanie rodziców o nowe doświadczenia obcowania ze swoim dzieckiem, spędzania z nim wolnego czasu
PROPOZYCJA I
SCENARIUSZ ZABAWY DLA DZIECI I RODZICÓW
„Zabawy ruchowe na wesoło”
Informacje ogólne
Przeprowadzenie zabaw może odbyć się na świeżym powietrzu lub na sali gimnastycznej – w zależności od pogody ( jesienią lub wiosną). Wcześniej przygotowujemy scenariusz z propozycjami zabaw oraz potrzebne pomoce ( kartki papier A 4, kredki, flamastry, piłki, duże worki, chusta animacyjna, gazety lub papier toaletowy, chustka do zawiązania oczu, i drobne nagrody ( sponsorami mogą być chętni rodzice). Jeżeli jest to spotkanie na powietrzu, należy zadbać o to, by nie zabrakło jednorazowych kubeczków i talerzyków, które będą wykorzystane przy degustacji potraw z grilla. Organizując zabawy w sali, również nie można zapomnieć o napojach. Wszystkich uczestników obowiązują stroje sportowe.
PRZEBIEG:
1. Powitanie • Na kartkach A 4 rodzice ze swoim dzieckiem rysują do wyboru: swoją postać, dziecka lub tylko zaznaczają owal twarzy ( mogą podpisać kartkę imieniem dziecka). W ten sposób sygnalizują swoją obecność. • Wspólne powitanie – wszyscy stoją w kole, prowadząca wita wszystkich, którzy, np.: mają krótkie włosy, długie włosy, noszą okulary, mają czerwone bluzki itp. Wymienia charakterystyczne rzeczy tak, by przywitać się z każdym. 2. Zabawy integracyjne w kole: • Zabawa ruchowa ze śpiewem „Smerfy” Prowadząca śpiewa piosenkę, pozostali włączają się i próbują śpiewać wspólnie.
Teraz sobie zaklaszczemy raz i dwa ( wszyscy klaszczą w dłonie) Teraz sobie zaklaszczemy raz i dwa ( jw.) Teraz sobie zaklaszczemy, zaklaszczemy sobie Teraz sobie zaklaszczemy raz i dwa ( jw.) Teraz nóżką przytupniemy raz i dwa ( lekko uderzamy nogą o podłogę) Teraz nóżką przytupniemy raz i dwa ( jw.) Teraz nóżką przytupniemy, przytupniemy nóżką Teraz nóżką przytupniemy raz i dwa.( jw.)
Teraz sobie zatańczymy raz i dwa ( lekko kołyszemy się na boki) Teraz sobie zatańczymy raz i dwa (jw.) Teraz sobie zatańczymy, zatańczymy sobie Teraz sobie zatańczymy razi dwa (jw.)
Teraz smerfy wystraszymy raz i dwa ( wymawiając słowa hu - ha odwracamy się do osób stojących obok) Teraz smerfy wystraszymy raz i dwa ( jw.) Teraz smerfy wystraszymy, wystraszymy smerfy Teraz smerfy wystraszymy raz i dwa ( jw.)
Teraz wszystko powtórzymy raz i dwa ( powtarzamy gesty od początku zabawy) Teraz wszystko powtórzymy raz i dwa ( jw.) Teraz wszystko powtórzymy, powtórzymy wszystko Teraz wszystko powtórzymy raz i dwa( jw.).
• Zabawa „ Zuch” Prowadząca śpiewa i jednocześnie ilustruje treść piosenki– wszyscy powtarzają:
Przygotował zuch dwie nogi Do dalekiej wielkiej drogi Noga lewa, noga prawa Dla nas zuchów to zabawa.
Idzie zuch, a wicher dmucha I do tyłu ciągnie zucha Ale zuch się nie przejmuje I do przodu maszeruje.
Przygotował zuch dwie ręce Tylko dwie, bo nie miał więcej Ręka lewa, ręka prawa Dla nas zuchów to zabawa Idzie zuch, a wicher...
3. Zabawy ruchowe z elementem sportowej rywalizacji.
• Bieg w workach- dwa rzędy, pary: dziecko z rodzicem lub innym członkiem rodziny • Rodzic z zawiązanymi oczami rozpoznaje swoje dziecko po dotyku • Wyścigi stonóg - dzieci wraz z rodzicami podzieleni na dwa zespoły • Podawanie piłki górą i dołem – uczestnicy w dwóch rzędach, przeplatani rodzic– dziecko • Przejście przez tunele utworzone przez stojących rodziców w rozkroku. • „Mumie”- rodzic owija dziecko gazetami lub papierem toaletowym, tak by później mógł z nim zatańczyć • Wyścigi z piłką między brzuchami • Rzuty do celu – rodzic tworzy z rąk „ kosz”, do którego dziecko musi trafić piłką
Po każdej konkurencji wszyscy otrzymują nagrodę.
• Zabawy z chustą animacyjną: - pod chustą przebiegają dzieci, które, np.: mają blond włosy, brązowe oczy itp. - tworzenie fal i podrzucanie piłki w taki sposób, by nie spadła - „Rybak i rybki”- dziecko jest „ rybką” i wchodzi pod chustę, rodzic jest „ rybakiem”, który musi złowić rybkę – wchodzi na chustę
4. Zakończenie
Poczęstunek, dzielenie się wrażeniami. Dzieci wraz z rodzicami na swoich kartka A 4 dorysowują brakujące elementy: uśmiechniętą buzię, bądź smutną, mogą dorysować wesołe motylki lub inne wesołe rzeczy – w zależności od tego czy podobało im się spotkanie. W ten sposób wyrażają swoją opinię.
Posprzątanie po skończonej zabawie.
Opracowały: Halina Jakubowicz Beata Obiedzińska Przedszkole Miejskie nr 38 w Olsztynie
PROPOZYCJA II
SCEARIUSZ ZABAWY „ANDRZEJKOWEJ”
Informacje ogólne
Przygotowując zabawę „andrzejkową” należy pamiętać o tym, aby stworzyć specjalną atmosferę do wróżb ( lampiony lub świece) oraz odpowiednią dekorację. Zabawy poniżej zaprezentowane można przeprowadzić już z dziećmi 5 –letnimi. Przygotowujemy pomoce ( szary papier, flamastry, wosk, klucz duży, serduszka z imionami, chmurki z wróżbami, drobne monety, słomki, papierowe łódeczki, miska z wodą) oraz scenariusz spotkania. Uczestnicy przychodzą w wygodnych strojach.
PRZEBIEG:
1. Powitanie • Na dużych kartkach szarego papieru rodzice odrysowują dłoń swojego dziecka i podpisują imieniem. W ten sposób zaznaczają swoją obecność.
• Przy dźwiękach spokojnej muzyki prowadząca wyjaśnia wszystkim powód spotkania. Opowiada o tradycji obchodów andrzejkowego wieczoru wróżb i magii: „ Listopadowe wieczory od wieków zachęcały ludzi do wróżbiarskich spotkań. Wierzono, że jesienią, gdy przyroda zamiera, rozpoczyna się niezwykły czas, odpowiedni, by poznać swoją przyszłość”.
2. Zabawy i wróżby
• Uczestnicy stoją w kole, na chmurkach leżących przed każdym wypisane są wróżby dotyczące przyszłości. Kartki odwrócone są napisem do dołu. Koło przesuwa się w rytm muzyki, na przerwę w muzyce, każdy odwraca kartkę, przed którą stoi. Rodzice odczytują wróżby dzieciom (dzieci potrafiące czytać odczytują samodzielnie). • Dwa serca z imionami chłopców i dziewcząt- dzieci i rodzice kolejno z zasłoniętymi oczami przekłuwają szpileczką serce odczytując imię sympatii.
• Wróżba ze sznurków– kto zawiąże najwięcej supełków w wyznaczonym czasie tyle będzie miał szczęśliwych wydarzeń w najbliższej przyszłości.
• Kolejno wszyscy chętni wrzucają monetę do słoika z wodą– jeśli spadnie na leżącą na dnie monetę – wielkie szczęście.
• Wróżby z mydlanych baniek- kto ma największą, ładnie w tym roku urośnie, kto kilka, będzie miał dużo kolegów, komu pęknie- czeka go niespodzianka.
• W misce z wodą dzieci puszczają papierowe łódeczki, dmuchają na nie, które się spotkają te dzieci zostaną przyjaciółmi.
• Wróżba z butów – dzieci z zawiązanymi oczami rozpoznają swoje buciki, kto rozpozna swój, tego czeka w najbliższym czasie ciekawa podróż.
• Przyszłość pod kubeczkami – pieniążek oznacza bogactwo, szyszka- życie pełne przygód, książeczka – karierę naukową, cukierek- słodkie beztroskie życie, pierścionek- szybkie zaręczyny.
• Losowanie z woreczka nieregularnych kształtów wyciętych z brystolu – „odczytywanie” kształtu z cienia (tak, jak w przypadku kształtów z wosku).
• Losy – Jaki zawód wybierzesz w przyszłości.
3. Poczęstunek przy stolikach. Dzielenie się wrażeniami, pożegnanie.
Opracowały: Beata Oabiedzińska Halina Jakubowicz Przedszkole Miejskie nr 38 w Olsztynie
|